Obdobie neskorej antiky nie je presne časovo vymedzené, odborníci sa nevedia zhodnúť, kedy začína a kedy končí. Jedno je ale isté. Veľké zmeny prišli s cisárom Diocletianom, ktorý naštartoval proces ozdravenia vojenského i politického života impéria. Diocletianus patrí k najznámejším cisárom-reformátorom celej rímskej histórie. Dnes nevieme, či je autorom všetkých reforiem, ktoré mu pripisovali antickí autori aj moderní bádatelia, a ďalšou otázkou je, kedy a prečo sa podujal na také vážne a ďalekosiahle kroky. Dejiny nakoniec ukázali, že hoci všetky reformy neboli celkom úspešné, ríša sa spamätala z dlhodobého šoku po polstoročí tzv. vojenskej anarchie.
Diocletianus
Antické zdroje nás informujú, že tento vojak sa stal cisárom v r. 284 v maloázijskej Nikomédii. Jeho celé meno bolo Gaius Valerius Aurelius Diocles. Nový cisár zdedil impérium v zlom ekonomickom, politickom a vojenskom stave. Na severe ohrozovali ríšu Germáni, na juhu v Afrike robili nájazdy berberské kmene a na východe naberala sily Perzská ríša, ktorá mala svoje predstavy o hraniciach s Rímskou ríšou. Aj vo vnútri impéria sa vzmáhali nepokoje medzi zúboženými roľníkmi, ktorí doplácali na vojenské nepokoje. V r. 286 sa napríklad v Galii vzbúrili miestni roľníci tzv. bagaudi (bojovníci). O rok neskôr si uzurpoval cisárske kompetencie veliteľ rímskej flotily Carausius a ovládol Britániu, kde sa udržal celých šesť rokov.
Tetrarchia
ňDiocletianus sa rozhodol menovať za spoluvládcu Maximiana, schopného veliteľa, ktorý účinne zasahoval v Galii. Cisár ho povýšil na úroveň mladšieho spoluvládcu s titulom caesar a sám si nechal titul augustus. V r. 286 bol Maximianus menovaný za augusta a tým mala ríša dvoch rovnocenných panovníkov s presne vymedzenými sférami vplyvu – Diocletianus bol formálne nadradeným východným vládcom so sídlom v Nikomédii, Maximianus vládol západným provinciám väčšinou z Mediolana (dn. Miláno). Rím pro forma ostal hlavným mestom ríše, ale ako sídelné mesto definitívne prestal byť zaujímavý.
V r. 293 pribudli ďalší dvaja spoluvládci s titulmi caesarov, ktorí mali pomáhať augustom pri vládnutí a neskôr ich vystriedať na tróne. Na východe sa caesarom stal Galerius so správou nad Ilýriou, Maximianovym caesarom bol Constantius Chlorus s cisárskymi právomocami v Galii. Ríša mala štyroch panovníkov – tento mocenský systém nazývame tetrarchia – vláda štyroch.
Tetrarchia mala svoje pravidlá, ktoré stanovil Diocletianus. Systém bol založený na princípoch zásluhovosti, rodinných vzťahoch a dobrovoľnom vzdaní sa moci po určitom čase. Každý augustus si adoptoval svojho caesara a zároveň ho oženil so svojou dcérou. Po dvadsiatich rokoch vládnutia mali augustovia abdikovať a na ich miesto mali nastúpiť caesari, ktorí si zase menovali svojich caesarov atď.
Jednota tetrarchie sa prezentovala navonok rozličnými spôsobmi. Mohli by sme uviesť viac príkladov, ale azda najznámejší je v Benátkach. Je ním porfýrové súsošie tetrarchov vo vzájomnom objatí. Iné výjavy concordie spoluvládcov sú v Thesalonikách (Solúne), kde sa zachoval monumentálny Galeriov oblúk s výjavmi vojnových ťažení cisárov Diocletiana a Galeria.
V mene štyroch vládcov sa vydávali vládne nariadenia a všetky zákony, ba dokonca aj nápisy na míľnikoch, ktoré sa vztyčovali od vzniku tetrarchie. Skoro sa však ukázalo, že tetrarchický systém nemal šancu na dlhodobé trvanie.
Dominát
Tetrarchovia zlegalizovali absolutistickú formu vládnutia v Rímskej ríši. Hlavným predstaviteľom tejto politiky je práve Diocletianus.
„Jeho mravy boli však takéto: prvý dychtil po vyberaných šatách zo zlata, purpure a množstve perál na vyzdobenie nôh. Hoci tieto vlastnosti prekračovali rámec občianskej slušnosti, predsa len boli lepšie ako tie ostatné. Totiž prvý sa, po Caligulovi a Domitianovi, nechal verejne oslovovať pane a dovolil seba zbožňovať a nazývať sa ako boh. Z týchto vecí zisťujem, aká je povaha tých najnižších ľudí, že nemajú mieru v pýche a ctižiadostivosti, keď dosiahnu najvyššie funkcie. V tomto prekročil mieru za starých čias Marius a v dnešnej dobe zase Diocletianus. Pretože duch, ktorý neochutnal moc, je rovnako nenásytný ako hlad odpočívajúceho človeka. Preto sa mi zdá čudné, že nobilite, ktorá pamätá na otcovský rod, viacerí pripisujú pýchu, hoci má nárok trochu sa vynímať nad ostatných za ťažkosti, ktoré musí prestáť. Pravda, tieto vlastnosti boli u Valéria zahalené viacerými dobrami. Pretože ten istý, ktorý sa nechal oslovať pane, konal ako otec. Je dostatočne známe, že ako múdry muž chcel dokázať, že krutosť skutkov je horšia ako len slov.“
Latinský text úryvku: http://www.thelatinlibrary.com/victor.caes.html#39
Diocletianus nebol prvým, kto sa nechal zaživa zbožňovať, ale novotou bolo oficiálne zakotvenie tohto systému. Cisár prijímal božské pocty tak, aby sa zachovali tradičné ceremoniálne zvyklosti cisárskeho Ríma (triumf), ktorými zdôraznil kontinuitu so slávnou rímskou minulosťou, ale pridal k nim nové, orientálne prvky:
- diadém: ozdoba hlavy, ktorú používali orientálni despoti,
- bozkávanie okraja cisárskeho plášťa tými, ktorí sa k nemu priblížili,
- v prítomnosti cisára musel rímsky občan namiesto tradičného pozdravu (salutatio) padnúť na zem (prostratio) a tým vyjadriť svoju podriadenosť vládcovi,
- adventus. Na verejnosti sa cisár ukazoval krátko, ale vždy s veľkou pompéznosťou a zakaždým to bola slávnostná ceremónia.
Diocletianus a kresťanstvo
Diocletianus prenasledoval kresťanov, zasadil im desiatu ranu, tú najbolestnejšiu.
Vďaka dvom kresťanským autorom máme k dispozícii opis príčin a priebehu prenasledovania. Tými autormi sú Lactantius a Eusebius.
Lactantius píše, že Diocletianus vydal nariadenie, ktoré zakazovalo slúžiť kresťanom vo vojsku, ak neobetovali bohom.
Tento zákon sa začal uplatňovať len v jednej zo štyroch ríšskych prefektúr – vo východnej. K organizovanému prenasledovaniu kresťanov ho vraj podnietil spoluvladár Galerius. V Nikomédii vyšiel 23. februára r. 303 edikt, ktorý mal viaceré neblahé konzekvencie pre kresťanov:
- všetky kresťanské spoločenstvá postavili mimo zákona,
- všetky kresťanské domy a chrámy mali byť spálené,
- kresťania strácali právnu ochranu,
- mohli byť mučení,
- nikto z nemohol dosiahnuť spravodlivý súd, ak predtým nevykonal pohanskú obetu.
„Na ďalší deň bol vydaný edikt, ktorým sa zariadilo, aby ľudia onoho náboženstva stratili všetku česť a dôstojnosť, aby podliehali mučeniu, nech už pochádzali z akéhokoľvek stavu alebo vrstvy, aby proti nim platila každá žaloba a sami aby nemohli žalovať ani vo veci bezprávia ani cudzoložstva ani krádeže, a napokon aby nemali ani slobodu slova. Tento edikt, hoci nie právom, ale s veľkou odvahou ktosi strhol a roztrhal, pričom s výsmechom povedal, že tu majú byť vyvesené víťazstvá Gótov a Sarmatov. Ihneď ho zatkli a nielen mučili, ale aj podľa zákona vlastne piekli a nakoniec upálili, on pritom prejavil obdivuhodnú trpezlivosť.“
Stupňovanie represívnych opatrení proti kresťanom
2. edikt: V lete vyšiel druhý edikt, ktorý nariaďoval zatknúť kresťanských kňazov a mučiť ich, ak nevykonajú pohanskú obetu.
3. edikt: Na jeseň sa prenasledovanie ešte zostrilo. V poradí tretí edikt vyhlásil všeobecnú amnestiu pre tých, ktorí obetujú bohom, ale mučenie a smrť tým, ktorí to odmietnu. Nastalo veľké krviprelievanie v troch prefektúrach okrem galskej. Obzvlášť intenzívne bolo v Egypte.
Umučenie sv. Sebastiana, ktorý bol popravený za Diocletiana Na začiatku r. 304 Diocletianus vydal proti kresťanom štvrtý, tzv. krvavý edikt, ktorý prikazoval všetkým obyvateľom ríše obetovať bohom pod hrozbou trestu smrti.
Prenasledovania sa však minuli svojim účinkom a autori protikresťanských opatrení nedosiahli svoje ciele. Najkrvavejšie prenasledovanie sa skončilo neúspešne, pretože štát ani nemal dostatok prostriedkov na dôsledné dodržiavanie ediktov vo všetkých častiach ríše.
Formálne sa skončilo prenasledovanie ediktom bolestne zomierajúceho cisára Galeria v r. 311, ale na východe (okrem balkánskych provincií, kde vládol Galerius) pokračoval v tvrdých perzekúciách Maximinus Daia. Svoju protikresťanskú politiku skončil krátko pred svojou smrťou, tesne potom, ako ho v r. 313 porazil Licinius.
Cenová regulácia
Veľkým problémom konca 3. st. bola ustavičná devalvácia mincí. Diocletianus to riešil, resp. to chcel riešiť ediktom o maximálnych cenách tovaru a miezd (v latinčine lex de pretiis rerum venalium). Edikt je datovaný do r. 301 a veľmi dobre sa zachoval. Archeológovia ho našli na takmer na štyridsiatich kamenných nápisoch po celej ríši.
„Kto je totiž takého otupeného srdca a ľudskému citu vzdialený, aby nemohol vedieť, ba dokonca by ani nepocítil, že ceny tovarov, ktoré sa predávajú na trhoch, alebo sa denne v mestách s nimi obchoduje, tak vysoko stúpli, že neskrotená túžba po koristi sa nedá zmierniť ani hojnosťou tovarov, ani úrodnosťou rokov?“
Aj napriek prísnym trestom však zákon nemal úspech a ľudia ho odmietli rešpektovať. Pokus o centrálne riadenie trhu nevyšiel, pretože sa nerešpektovali hospodárske a kultúrne rozdiely v jednotlivých provinciách.
Edikt nám poskytuje mnohé užitočné informácie o životných nákladoch obyvateľov daného obdobia. Vieme stanoviť, aké boli vzťahy medzi jednotlivými mincami v r. 301.
Hodnota mincí (v texte sa udávala v denároch):
- Jeden aureus/solidus mal hodnotu 1200 denárov
- jeden stieborný argenteus sa rovnal 100 denárom,
- za jeden nummus dostal človek 25 denárov,
- za jeden radiatus päť denárov
- za jeden laureatus dva denáre.
Staviteľstvo
Žiadne problémy v hospodárstve, či už inflácia, devalvácia, vojenské výdavky alebo pustošenie barbarmi neodradili Diocletiana od monumentálnych staviteľských projektov. Svedčia o tom jeho kúpele v Ríme alebo veľkolepý palác v Splite, čo bezpochyby vyžadovalo obrovské finančné prostriedky. Kresťanskí autori mali ďalší dôvod, aby mohli kritizovať vládu veľkého prenasledovateľa kresťanov:
„Navyše mal (Diocletianus) nekonečnú túžbu budovať, ktorá viedla k rovnako nekonečnému žmýkaniu provincií, aby sa získali robotníci, remeselníci, nákladné vozy a čokoľvek nevyhnutné pre stavebné práce. Tu budoval baziliky, tam cirkus, mincovňu, zbrojársku dielňu, tu budoval dom pre svoju ženu, inde zasa jeden pre dcéru…“
Vojsko
Vojsko malo podstatný význam pri organizácii štátu a Diocletianus ako aktívny reformátor nemohol obísť ani túto zložku:
- posilnil význam jednotiek vo vnútrozemí, tzv. comitatenses. Tie mohli byť podľa naliehavosti premiestňované do oblastí vojenských alebo civilných nepokojov.
- zvýšil sa počet vojakov osobnej cisárovej stráže, tzv. protectores a scholae, a ripenses, či palatini, ktorí mali svoje kasárne v sídelných mestách tetrarchov.
- zdokonalila sa štruktúra statickej hraničnej obrany, tzv. limitanei.
Diocletianus podporoval budovanie ciest. Na východe tak vznikla relatívne hustá cestná sieť, tzv. strata Diocletiana. Táto sieť vznikla hlavne na hranici s mocnou Perzskou ríšou, kde chýbali prirodzené prírodné prekážky, ako sú rieky a vrchy. Cesty spájali reťaz pevností a opevnených miest vzdialených medzi sebou približne 30 km. Strata Diocletiana sa tiahla medzi severovýchodnou Arábiou a Palmyrou až k Eufratu.
Administratívna reforma
Veľmi dôležitá reforma sa uskutočnila v administratíve ríše. Diocletianus rozdelil územie na menšie administratívne jednotky, ktoré dávali ústrednej moci lepšie možnosti na kontrolu a efektívnu správu. Počet provincií sa zväčšil na dvojnásobok – zo štyridsaťosem na vyše sto. Na čele provincií stáli osoby, ktoré boli pozbavené vojenských kompetencií – boli to praesides alebo correctores (v prípade Itálie). Týchto úradníkov tetrarchovia dosadzovali sami a teda sa mohli do veľkej miery spoľahnúť na ich oddanosť.
Vytvorenie diecéz, väčších celkov, ktoré sa skladali z viacerých provincií, patrí medzi najtrvalejšie Diocletianove reformy. Diecéz bolo spolu dvanásť:
- tri v Ilýrii (Pannoniae, Moesiae, Thracia),
- šesť na západe (Britanniae, Galliae, Viennensis, Hispaniae, Africa, Italia) a
- tri na východe (Asiana, Pontica, Oriens).
Správcami provincií boli vicarii pretoriánskych prefektov. Títo mali na starosti civilné aj vojenské záležitosti. Dohliadali na stanovenie a výber daní (annona).
Diocletianus sa podrobil systému, ktorý sám vytvoril a dobrovoľne sa vzdal moci. Na dôchodok sa odobral do svojho rozľahlého až monumentálneho sídla v meste Spalatum na pobreží Jadranského mora. Tam aj zomrel, pravdepodobne 3. decembra roku 311.