V r. 401 Vizigóti vpadli do severnej Itálie.[1] Vrchný západorímsky veliteľ Stilicho donútil vizigótskeho vodcu Alaricha ustúpiť a podarilo sa mu odraziť aj druhý útok v r. 403, ale za cenu posilnenia svojho vojska o ďalších barbarských žoldnierov z kmeňov Alamanov a Hunov.
O dva roky neskôr italskí Rimania čelili preniknutiu iných germánskych kmeňov – Ostrogótov pod vedením kráľa Radagaisa, ktorých s výraznou prevahou Stilicho porazil pri meste Faesulae (dn. Fiesole) v strednej Itálii.[2] Rímsky veliteľ chcel teraz splniť svoj dávny cieľ a to nastoliť vládu Západu v Ilýrii. Keďže mu na to vlastné sily nestačili, mienil si spraviť z nepriateľa spojenca a preto menoval za veliteľa vojska v Ilýrii Alaricha. Tieto plány zmenili nečakane veľké invázie Vandalov, Alanov, Svébov a Burgundov v rokoch 406 – 407 cez zamrznutý Rýn. K tomu sa pridala vzbura britského veliteľa Constantina v Galii, takže sa Alarichovi otvorili nové možnosti vo vzťahu k západorímskemu cisárovi.
Alarich začal klásť cisárovi Honoriovi tvrdé požiadavky. Chcel štyritisíc libier zlata (1300 kg) ako náhradu škody za nedodržané sľuby a Stilicho presvedčil nerozhodný senát, aby sa tieto požiadavky splnili. Tým však vzbudil podozrenie na cisárskom dvore, že spolupracuje s Alarichom kvôli osobným cieľom.
Aj cisár Honorius začal Stilichona upodozrievať zo spojenectva s Alarichom so zámerom dosadiť svojho syna Eucheria na východorímsky trón, ktorý sa uprázdnil smrťou Arcadia. Hlavnú úlohu v tom zohral arménsky úradník na dvore Olympius, ktorý mal priamy vplyv na západného cisára a na rozdiel od Stilichona, dostatok času na úklady.[3] Stilicho pochopil, že jeho život visí na vlásku a uchýlil sa do kresťanského kostola v Ravenne, cisárskom sídelnom meste. Tam vyčkával na ortieľ od cisára, hoci mal dostatok prostriedkov, aby vojensky vzdoroval. Nakoniec ho z kostola zákerne vylákali cisárovi poslovia a vzápätí ho dali popraviť ako zradcu štátu.[4] Rímska armáda tak stratila jediného veliteľa schopného ubrániť Itáliu pred hroziacimi inváziami.
Vyplienenie Ríma
Olympius po odstránení Stilichona rozpútal nenávistnú protigermánsku kampaň. Úplne ovládol slabého panovníka, ktorý sa nedokázal vzoprieť vlastnému úradníkovi. Grécky úradník podnietil prenasledovanie Stilichonových ľudí, či už jeho rodiny alebo veliteľov. Dlho potlačované protibarbarské nálady v rímskom vojsku dostali voľný priechod. Rimania sa vrhli na rodiny a majetky svojich barbarských spolubojovníkov, a tak porušili spojenectvá podložené prísahami. Reakcia zo strany italských Germánov nenechala na seba dlho čakať. Gótski bojovníci opustili rímske služby a pridali sa k Alarichovi, ktorý v tom čase čakal v Noriku na rozhodnutie senátu ohľadom požadovaného zlata. Podľa Zosima to nebolo nezanedbateľné množstvo vojakov a členov ich rodín. Uvádza počet 30 tisíc ľudí, ktorí sa stali oporou rímskeho nepriateľa.
Alarich ponúkol cisárovi mierové riešenie. Stačilo vyplatiť Gótom výkupné a vymeniť rukojemníkov. Cisár Honorius s Olympiom odmietli túto ponuku, hoci nemali k dispozícii takmer žiadnu prijateľnú alternatívu. Keď Rimania neprijali návrhy na mierové rokovania, Alarich pochodoval Itáliou smerom na Rím. Cestou nenarazil na žiadny vážny vojenský odpor.
Vizigóti sa presvedčili o slabosti rímskej obrany a preto zvýšili svoje nároky. Keď sa dostali pred hradby Ríma, vypýtali si omnoho vyššie výkupné ako boli ich pôvodné nároky voči senátu a Rimania nemali inú eventualitu ako ich požiadavky splniť. V meste totiž nastal hladomor. Alarich chel 5000 libier zlata, 30000 lib. striebra, 4000 hodvábnych šiat a 3000 libier korenia.
Azda bolo symbolické, že Rimania pri zháňaní zlata roztavili aj zlatú sochu bohyne Virtus. Pohania v tom videli symbol konca slávnej rímskej statočnosti a odvahy.
Nato Góti odtiahli do Etrúrie s Honoriovym prísľubom, že dostanú pôdu. Cisár nedodržal sľub. Alarich obkľúčil Rím po druhý raz. Vo vyhladovanom Ríme Alarich prinútil senát vyhlásiť nového, „svojho“ cisára, Priska Attala (praefectus urbi), ktorý bol ochotnejší vyjednávať s Vizigótmi. Attalus však odmietol Alarichove plány okupovať Afriku, životne dôležitú obilnicu Itálie, zatiaľčo legitímny cisár Honorius úspešne vzdoroval v Ravenne a navyše dostal vojenské posily z Východu.
Alarich mal moc nad „bábkovým cisárom“, ale zároveň ho už nepotreboval. Zosadil Attala a znova sa pokúsil vyjednávať s legitímnym cisárom Honoriom. Keď rokovania opäť zlyhali, rozhodol sa zaútočiť na Rím po tretí raz, no tentoraz to malo ničivé dôsledky. Dňa 24. augusta r. 410 sa znútra otvorila jedna z rímskych brán – Porta Salaria. Podľa Procopia ju odomkla zámožná kresťanská matróna, vydesená z pomerov v hladujúcom meste, kde sa rozmohol kanibalizmus a iné prejavy ľudského zúfalstva. Nasledujúce tri letné dni boli pre Večné mesto najhoršie za posledné tisícročie. Vizigóti drancovali a pustošili symbol rímskej moci a slávy, nešetriac ani bohatých senátorov ani počestné kresťanské panny.
Posvätný symbol svetovlády „rímskeho národa“padol. Rím nebol dobytý barbarmi takmer osemsto rokov a hoci už dávno nebol hlavným mestom ríše, ešte stále mal vysokú strategickú, hospodársku a hlavne symbolickú vážnosť.
„Mesto, ktoré ovládlo celý svet, bolo samo ovládnuté; vlastne padlo od hladu, predtým ako padlo pod mečom, a našlo sa tam málo tých, z ktorých by sa stali zajatci.“
Katastrofa okrem iného spôsobila vzájomné obviňovanie kresťanov a pohanov z bezbožnosti a bola podnetom pre napísanie jedného z najväčších diel kresťanskej antiky, ktoré ovplyvnilo cirkevnú spisbu v celom stredoveku. V prvej knihe Augustinus zdôrazňoval ten fakt, že dobyvatelia rešpektovali utečenecký azyl v kresťanských chrámoch.
„Teda toto pustošenie, vraždenie, lúpeženie, podpaľovanie a súženie, ktoré sa stalo počas poslednej pohromy Ríma, vykonalo sa podľa vojenskej zvyklosti. Avšak podľa novej zvyklosti sa stalo, keď nevídaným spôsobom divokí barbari sa ukázali takí mierni, že vybrali najväčšie baziliky a ustanovili ich pre ľud, ktorý chceli ušetriť, aby v nich nikto nebol zlynčovaný, aby z nich nebol nik odvlečený, aby do nich milosrdní barbari doviedli mnohých ľudí na oslobodenie, aby z nich ani krutí nepriatelia neodvliekli nikoho do zajatia; kto nevidí, že sa to musí pripočítať Kristovi a kresťanským časom, je slepý.“
Po trojdňovom rabovaní Ríma sa Vizigóti zbavení akýchkoľvek zábran konečne odobrali na juh smerom do úrodnej Afriky, avšak svoj cieľ nedosiahli. V Messinskej úžine sa na ich lode spustila prudká búrka, ktorá bola jednak ničivá a vo vtedajšom ponímaní aj symbolická. Vystrašení Góti sa azda aj zľakli božskej vôle a upustili od svojho úmyslu preplaviť sa na Sicíliu a odtiaľ do Afriky.
Alarich musel zmeniť svoje plány a tak viedol svoj ľud na sever. Keď na čele svojho národa prišiel do Kalábrie k mestu Consentia (dn. Cosenza), z neznámych dôvodov v r. 411 zomrel, pravdepodobne mladý vo veku okolo štyridsať rokov. Jeho súkmeňovci mu vystrojili monumentálny pohreb a pochovali ho s obrovským pokladom na dno rieky.
„Tu teda prišiel Alarich, kráľ Vizigótov, s bohatstvom celej Itálie, ktoré získal ako korisť, a odtiaľ, ako už bolo povedané, chcel prejsť cez Sicíliu až do Afriky, pokojnej zeme. Nie je však všetko také ľahké, čo by chcel človek vykonať bez Božej vôle, oná hrozná úžina potopila niektoré jeho lode a väčšinu uviedla do zmätku. Alarich bol týmto nešťastím zronený, a kým uvažoval, čo má robiť ďalej, náhle ho prekvapila predčasná smrť a odišiel z ľudských záležitostí. Oplakali ho z preveľkej lásky a potom odklonili z koryta rieku Busentus, ktorá tečie blízko mesta Consentia. Táto rieka totiž vyteká so svojou liečivou vodou od úpätia vrchu blízko mesta. Zhromaždili zajatcov uprostred prázdneho koryta, aby vykopali miesto pre jeho hrob. V lone tejto jamy pochovali Alaricha s mnohými pokladmi a potom znovu prieviedli vodu do koryta rieky. Aby sa miesto nikdy neprezradilo, všetkých kopáčov zabili.“
Vizigóti v Galii
Po Alarichovi nastúpil brat jeho manželky Athaulf. Athaulfovou zodpovednosťou bolo zabezpečiť svojmu ľudu vojenskú ochranu a obživu. Na výber mal niekoľko možností. Teoreticky sa mohol znovu pokúsiť preplaviť do Afriky, ale jeho loďstvo bolo zničené a navyše k tomu pristúpila poverčivosť zo zlého znamenia, čiže búrky, ktorá zahatala Messinskú úžinu. Druhou možnosťou bolo zotrvať v Itálii, ale aj keď bola zdevastovaná a vyplienená, stále tam pretrvávala cisárska moc, ktorá sa nemienila vzdať svojho vplyvu. Preto ostala posledná možnosť – prekročiť Alpy a vstúpiť na územie, kde sa dalo „loviť v mútnych vodách“, teda do južnej Galie. Odtiahnuť do Galie znamenalo pre akýkoľvek barbarský kmeň, že sa bude musieť konfrontovať nielen s miestnym pôvodným obyvateľstvom, ale aj vojskom iného barbarského kmeňa, a navyše aj so zvyškami cisárskej armády.
Athaulf to v Galii nemal ľahké. Musel sa stretnúť s uzurpátorom Iovinom a rozhodnúť, na čiu stranu sa pridá. V jeho sprievode boli dve privilegované osoby, ktoré ho sprevádzali z vyplieneného Ríma a ovplyvňovali dôležité rozhodnutia. Jednou bol Priscus Attalus, bývalý cisár v Ríme dosadený Alarichom. Athaulfovi radil pripojiť sa k Iovinovi.
Druhou osobou bola Galla Placidia, sestra cisára Honoria, ktorá mohla byť zárukou spolupráce s Ravennou. Najprv to vyzeralo tak, že sa Athaulf spolčí s uzurpátorom, ale čoskoro sa udalosti vyvinuli v prospech spolupráce Vizigótov a Rimanov.
Vizigóti zabili Iovinovho spojenca Sara a tým sa vyjasnili všetky vzťahy. Do hry vstúpil ešte Sebastianus, ktorého Iovinus vymenoval za cisára v Galii. Athaulf potom vlastne nemal inú možnosť, iba navrhnúť Honoriovi, že odstráni vzbúrencov a uzatvorí s ním mierovú zmluvu.
Góti sľúbili, že budú vernými spojencami rímskych záujmov a vrátia Gallu Placidiu svojmu bratovi. Spojenectvo s Rimanmi sa však rýchlo naštrbilo, pretože Honorius nebol schopný splniť niektoré svoje záväzky kvôli ďalšej vzbure v severnej Afrike, a tak sa Athaulf vydal z Akvitánie smerom na západ, kde obsadil mestá Tolosu a Narbo.
Athaulf opäť dosadil Prisca Attala za cisára, ale bez reálnej vojenskej podpory. Takýto cisár bol vopred odsúdený na záhubu, a to sa aj skoro stalo – v r. 414 sa Vizigóti trápení hladom odobrali na cestu do Hispánie a ponechali svojho cisára napospas Honoriovi. Attalus bol odvedený do Ravenny, kde mu cisár rozkázal odseknúť dva prsty na pravej ruke a poslal ho do vyhnanstva na Liparské ostrovy.[1] Na ďalší rok v lete zomrel aj Athaulf, pravdepodobne v dôsledku sprisahania na vlastnom dvore, v tom istom roku, ako zomrel aj jeho syn Theodosius, ktorého mal s manželkou Gallou Placidiou.
Orosius interpretoval zajatie Gally Placidie Gótmi a jej následné manželstvo s Athaulfom v duchu Božieho plánu. Podľa neho bolo Božím úmyslom nerozlučne spojiť Gótov a Rimanov cez tento manželský zväzok. Vraj bolo dobré, že Placidia mala ako manželka blahodarný kresťanský vplyv na gótskeho náčelníka.
„Pomáhala mu (Athaulfovi) predovšetkým jeho manželka Placidia, žena prenikavej inteligencie a výnimočnej zbožnosti; jej presvedčením a radami bol vedený vo všetkých opatreniach, ktoré smerovali k dobrej vláde.“
Na smrteľnej posteli vraj prosil svojho brata, aby vrátil Gallu Placidiu cisárovi a hlavne aby s Rimanmi obnovil priateľstvo.
Vizigótske kráľovstvo v Galii
Aj medzi Vizigótmi panovala rovnaká túžba po moci ako v iných rímskych i barbarských dynastiách. Po zmätkoch v bojoch o trón sa vizigótskym kráľom stal Vallia, ktorý v tiesni hladomoru a po neúspešnom pokuse dostať sa do Afriky cez Herkulove stĺpy (tak sa vtedy nazýval Gibraltársky prieliv), musel uzavrieť s Rimanmi mierovú zmluvu. V nej sa zaviazal vrátiť Gallu Placidiu Honoriovi a v mene cisára bojovať proti Vandalom a Alanom v Hispánii. Vallia bol v bojoch taký úspešný, že to podnietilo cisársku vládu na čele s cisárom Honoriom, aby na základe novej zmluvy povolila v r. 418 Vizigótom usadiť sa v Akvitánii (provincie Aquitanica Secunda, Novempopulana, Narbonensis Prima).
Z hľadiska budúceho vývoja politiky v západnom Stredomorí to bol dôležitý precedent.
Na rozdiel od predchádzajúcich federátnych zmlúv v tomto prípade barbari nemuseli chrániť hranice ríše, v podstate nemali ani žiadne vojenské záväzky voči cisárovi, teda okrem tej, že sa postavia na stranu cisára v bojoch proti spoločným nepriateľom. Cisár Západorímskej ríše bol v situácii, že si nemohol klásť výhodné podmienky zmluvy. Ak si teda vrchný veliteľ rímskej armády a najvplyvnejší muž na Západe Constantius mohol stanoviť aké-také podmienky, urobil to tak, aby eliminoval viaceré nebezpečenstvá hroziace od kompatného barbarského etnika vo vnútri ríše. Najväčšou hrozbou bola tá eventualita, že by barbari obsadili prímorské mestá a tým ohrozili mimoriadne strategický stredomorský priestor. Vizigóti sa už minimálne dvakrát, hoci neúspešne, pokúsili preplaviť do severnej Afriky, čím by spôsobili celej Itálii obrovské škody.
„Tí istí cisári Monaxiovi, prefektovi prétoria. Tie osoby, ktoré prezradia barbarom umenie stavať lode, ktoré až doteraz bolo pre nich neznáme, budú oslobodené od hroziaceho trestu a uväznenia len vďaka príhovoru ctihodného Asklepiada, biskupa mesta Chersonésos, ale rozhodujeme, že budú potrestaní smrťou oni alebo aj iní, ak niekedy v budúcnosti sa znova pokúsia o niečo podobné v budúcnosti.“ 24. September 419.
Ak si Honorius s Constantiom mohli vybrať, tak sa rozhodli ponechať si prosperujúce mestá v južnej Galii a tým aj akúsi nominálnu kontrolu nad celou Galiou. Provincie južnej Galie poskytovali cisárovi aj dohľad nad strategickými cestami z Ravenny cez Alpy až do Hispánie. Pokiaľ sa teda na toto usadenie dívame z tohto hľadiska, Constantius si určite počínal v rámci možností, ktoré sa mu ponúkali, rozumne. Veď spojenecké vojsko umiestnené v Akvitánii mu mohlo kedykoľvek pomôcť proti Vandalom v Hispánii alebo proti Frankom na Rýne.
Rimania a Vizigóti udržiavali komplikované vzťahy v prvej polovici 5. storočia. Vedno spolu bojovali proti Vandalom a Svébom v Hispánii, ale azda najväčším kolektívnym úspechom bolo spojenecké víťazstvo nad Hunmi vedenými Attilom, v bitke na Katalaunských poliach v r. 451, kde padol aj Theodorich. Aj nasledujúci vizigótsky kráľ Theodorich II. (453 – 466) podporoval spojenectvo s Rimanmi, horšie vzťahy nastali za kráľa Eurica, ktorý vládol v r. 466 – 484, ale to už bolo v čase, kedy neexistovala reálna západorímska cisárska moc.